Om een evenwicht tussen alle economische spelers te waarborgen, stelt de FOD Economie reglementeringen op en controleert die, zodat ieders rechten en plichten worden gerespecteerd.
De FOD besteedt bijzondere aandacht aan de veiligheid en de belangen van de meest kwetsbare consumenten.
Het Wetboek van economisch recht werd aangevuld met Boek XIX over consumentenschulden, waarin onder andere nieuwe algemene regels voor betalingsachterstand zijn opgenomen. Voortaan is de eerste aanmaning gratis en moet uw schuldeiser 14 kalenderdagen wachten voordat hij een vergoeding of interest voor betalingsachterstand kan eisen.
De maatregel om klanten ten minste één manier te bieden om elektronisch te betalen lijkt terrein te winnen. Een jaar na de inwerkingtreding maken we de balans op.
In 2023 kreeg het deel van de website van de FOD Economie over consumentenbedrog een volledige remake. De informatie is nu gestructureerd rond oplichtingsfenomenen en de specifieke praktijken ervan, en geeft meer tips over hoe "stop" te zeggen tegen bedrog.
Elk jaar voert de FOD Economie verschillende campagnes om de veiligheid van niet-voedingsproducten op te volgen. Hij geeft ook aanbevelingen over het veilige gebruik van producten en/of de uitvoering van diensten.
Online kopen is snel en gemakkelijk. Maar hoe weet u of de winkel waar u surft betrouwbaar en veilig is? De FOD Economie geeft u tips en tricks om veiliger online te shoppen.
De FOD Economie bundelde de krachten met het Europees Centrum voor de Consument om een campagne te voeren in het kader van de Fraud Prevention Month. Bedoeling was consumenten en bedrijven attent te maken op het misleidende gebruik van milieuclaims en hen te helpen die claims op te sporen.
Het Contact Center is het enige contactpunt voor de FOD Economie.
Het staat tot uw dienst elke werkdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Tel.: 0800 120 33
E-mail: info.eco@economie.fgov.be
Volg ons op sociale media
Gebruiksvoorwaarden | Vertrouwelijkheidsverklaring | Toegankelijkheidsverklaring | Copyright © FOD Economie